|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GEO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GEO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geovědy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/MAG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout studentovi souhrnný úvod do studia geografie a vštípit fundamentální schopnosti vnímání prostoru a času z pohledu geografie. Představit planetu Zemi jako objekt vědního oboru geografie a vymezit postavení geografie ve vztahu ke vědám o Zemi a vesmíru. Charakterizovat postavení Země v rámci systému sluneční soustavy a její polohu ve Vesmíru. Popsat základní geometrii Země, aktuálně používané souřadnicové systémy a naučit studenty základním výpočtům na referenční kouli. Definovat pohyby Země a Měsíce a vysvětlit jejich vliv na geosféru a zároveň seznámit studenty se zdánlivými pohyby nebeských těles a možnosti jejich využití při navigaci. Vysvětlit téma fyzikálního času, jeho měření, stanovování zeměpisné délky a kalendáře. Seznámit studenty s referenčními plochami Země, souřadnicovými systémy a s principy kartografického zobrazování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, individuální zpracování zadaných úkolů. Zápočtové testy a ústní zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky:
Země jako objekt studia geografie, historické formování geografie jako vědního oboru, současné postavení geografie v systému věd;
Země jako planeta sluneční soustavy, kosmologické hypotézy, vznik a poloha Země ve Vesmíru, tvar Země a historický pohled na něj;
Zeměpisné souřadnice, výpočty a měření na Zemi, sférická trigonometrie, obzorníkové a rovníkové souřadnice;
Pohyby Země a zdánlivé pohyby nebeských těles;
Geografické aspekty pohybu Země, Měsíce a Slunce;
Čas a jeho měření, kalendáře, určování zeměpisné délky;
Referenční plochy Země a jejich využití pro tvorbu map;
Vybrané souřadnicové systémy a kartografická zobrazení;
Principy kartografického zobrazování a zkreslení mapového obrazu;
Cvičení:
Praktické výpočty (např. sférické výpočty, astronomické souřadnice, čas), práce s mapou, příprava a využívání základních geografických pomůcek (buzola, sklonoměr, GPS).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
RNDr. David Vogt, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
RNDr. David Vogt, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hvězdářská ročenka. Praha : Academia.
-
Doporučená:
Pyšek, Jiří. Kartografie a topografie. I. Kartografie. ZČU v Plzni, 1995.
-
Doporučená:
Pyšek, Jiří. Kartografie, kartometrie a matematická geografie v příkladech. Vyd. 1. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7043-157-1.
-
Doporučená:
Čapek, Richard. Matematická geografie. Praha, 2001. ISBN 80-246-0223-7.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf; Mucha, Ludvík; Okáč, Zdeněk. Matematická geografie : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 1. [dotisk] 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Čapek, Richard. Planetární geografie : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-698-6.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf. Úvod do studia planety Země : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Vanýsek, Vladimír. Základy astronomie a astrofyziky. 1. vyd. Praha : Academia, 1980.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využít znalosti z přírodních věd na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít středoškolskou matematiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat postavení Země ve vesmíru |
vysvětlit pohyby Země a Měsíce a jejich vliv na geosféru |
provést základní výpočty využívající zeměpisné, obzorníkové a rovníkové souřadnice |
aplikovat komplexní pohled na toky energie a prvků v geosystému Země |
používat základní pomůcky k určení zeměpisné polohy (buzola, GPS, sklonoměr) a orientovat se v mapě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat základní pomůcky k určení zeměpisné polohy (buzola, GPS, sklonoměr) a orientovat se v mapě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|